Aliupseerien koulutusnormiin uudistuksia
Aliupseeriston koulutusnormi uudistuu vuodenvaihteessa. Koulutuspäällikkö prikaatikenraali Manu Tuomisen mukaan uudistuksen tavoitteena on varmistaa aliupseeriston ammattitaito ja osaaminen muuttuvassa maailmassa normaali- ja poikkeusoloissa.
Vuoden 2025 alussa voimaan astuvassa Puolustusvoimien aliupseeriston koulutus -normissa määritetään aliupseerien osaamisen kehittämisen ja koulutuksen periaatteet, aliupseereiden opintokokonaisuuksien perustehtävät, rakenne ja laajuudet, yhteiset osaamisvaatimukset sekä koulutuksen järjestelyvastuut.
Normissa on koulutuspäällikön mukaan aikaisempaa kattavammin ja selkeämmin määritelty yhteisten opintojen tavoitteet, kuvattu koulutuksen vastuita ja kerrottu, miten opintokokonaisuuksia täydentävä koulutus voidaan toteuttaa ja miten aikaisempi osaaminen voidaan hyväksilukea. Normissa on määritelty myös fyysisen toimintakyvyn vaatimukset. Myös kansainvälinen toimintaympäristö on huomioitu koulutuksen tavoitteissa ja sisällöissä.
– Normi antaa koulutuksen toteuttajille aikaisempaa paremmat lähtökohdat osaamisen kehittämisen suunnitteluun työpaikoilla. Koulutusjärjestelmällä varmistamme aliupseereille sellaisen kompetenssin, että he kaikissa olosuhteissa kestävät vertailun myös kansainvälisissä yhteyksissä.
Aliupseerien koulutusjärjestelmän tavoitteena on tuottaa ammatillisesti yhtenäisiä ja ammattitaitoisia aliupseereita, jotka ovat oman alansa osaajia ja kykenevät tietojen sekä taitojen käytännön soveltamiseen.
Järjestelmä kattaa koko sotilasuran
Aliupseerien opinnot koostuvat perus-, yleis- ja mestaritason opintokokonaisuuksista sekä opintotasojen välissä suoritettavasta täydennyskoulutuksesta. Opintokokonaisuuksien suorittaminen perustuu ensisijaisesti Puolustusvoimien tarpeisiin, aliupseerin uraan ja hänelle suunniteltuihin tehtäviin liittyviin vaatimuksiin.
Opintokokonaisuudet muodostavat koulutusnormin mukaan nousujohteisen osaamisen kehittämisen polun. Sen kaikilla tasoilla korostuu kehittyminen johtajana, kasvattajana ja oman erikoisalan osaajana. Koulutuspäällikkö korostaa, että erityisesti uran alkuvaiheessa aliupseerien on saatava osaaminen ensimmäisiin perus- ja ammattitason tehtäviin, jotta asevelvollisten koulutus kyetään toteuttamaan tehokkaasti ja turvallisesti.
– Aliupseerien ammattitaidon vahvistaminen on vahvasti kytköksissä asevelvollisten palvelusturvallisuuteen. Kokeneet ja osaavat aliupseerit perusyksikössä vahvistavat palvelusturvallisuutta. Kokemus tekee mestarin.
Opintojen suorittamisella on merkitystä myös aliupseerien poikkeusolojen tehtäviin ja sijoittamiseen.
Koulutusnormin mukaan aliupseeriston perustason opintokokonaisuuteen hakeudutaan vuoden kuluessa siitä, kun henkilö on rekrytoitu aliupseerin virkaan. Opinnot suunnitellaan niin, että aliupseerin on mahdollista suorittaa pääosa opintokokonaisuudesta yhden vuoden aikana.
– Hallintoyksiköt vastaavat oman aliupseeristonsa osaamisen kehittämisestä. Joukko-osastot on velvoitettu huolehtimaan, että aliupseerit pääsevät normin mukaisesti koulutukseen. Meillä on koulutusvelkaa ja haluamme paikata sen.
Joukko-osastot on velvoitettu huolehtimaan, että aliupseerit pääsevät normin mukaisesti koulutukseen.
Kolmeportainen järjestelmä
Perustason opintokokonaisuuden suorittaminen on yksi edellytys aliupseerin siirtämiselle määräaikaisesta aliupseerin virasta aliupseerin virkaan. Opintokokonaisuuden hyväksytty suorittaminen antaa aliupseerille riittävät edellytykset sijoitettavaksi poikkeusolojen joukkueen tai jaoksen johtajan tehtäviin sekä vastaaviin aselaji- tai toimialatehtäviin.
Perustason opintokokonaisuus tuottaa Puolustusvoimille normaali- ja poikkeusolojen tehtävien edellyttämiä, osaamisvaatimukset täyttäviä aliupseereita, jotka ymmärtävät oman asemansa virkamiehinä ja ammattisotilaina sekä kykenevät toimimaan aliupseeriston perus- ja ammattitason tehtävissä. Koulutus antaa perusteet johtamiseen ja kouluttajana toimimiseen.
Yleistason opintokokonaisuus tuottaa normaali- ja poikkeusolojen tehtävien edellyttämiä, osaamisvaatimukset täyttäviä aliupseereita, jotka kykenevät toimimaan vaativissa työnjohto- ja asiantuntijatehtävissä. Koulutus kehittää johtamisen, virkatehtäviin ja poikkeusolojen tehtäviin liittyvää osaamista kansainvälisen toiminnan vaatimukset huomioiden.
Mestaritason koulutus tuottaa normaali- ja poikkeusolojen tehtävien edellyttämiä, osaamisvaatimukset täyttäviä aliupseereita, jotka kykenevät toimimaan vaativimmissa aliupseeriston työnjohto-, päällikkö- ja ydintoimintojen asiantuntijatehtävissä. Koulutuksen avulla varmistetaan, että ylimmän tason aliupseeriston tiedot ja taidot sekä ammattitaito ja toimintakyky vastaavat kansallisen ja kansainvälisen toimintaympäristön asettamia vaatimuksia normaali- ja poikkeusoloissa.
Koulutuspäällikkö muistuttaa, että järjestelmän tavoitteena on varmistaa, että ammattisotilaat osaavat työnsä normaali- ja poikkeusoloissa.
– Pyrkimyksemme on, että tämä koulutusjärjestelmä kestää aikaa, eikä sitä tarvitse heti muuttaa keskeisiltä osin. Toivon, että tällä perusrakenteella voisimme edetä nyt useita vuosia.
Koulutuspäällikkö kertoo, että myös määräaikaisissa tehtävissä toimivien sopimussotilaiden koulutusta tullaan yhtenäistämään ensi vuonna.
– Ensi vuoden aikana annamme yhtenäiset perusteet sopimussotilaiden perehdytyskoulutukseen. Koulutus tulee olemaan noin kahden viikon mittainen. Vanhemman aliupseeriston odotetaan osallistuvan nuorempien kouluttamiseen. Tällä koulutuksella on suuri merkitys asevelvollisten palvelusturvallisuuden parantamisessa.
Kansainvälistyminen lisää osaamisvaatimuksia
Koulutuspäällikkö korostaa Nato-jäsenyyden mukanaan tuomia velvollisuuksia ja uusia mahdollisuuksia aliupseereille. Kansainvälistynyt toimintaympäristö tuo uusia vaatimuksia sekä kotimaan että ulkomaan tehtäviin. Koulutuspäällikkö toivoo, että aliupseerit osallistuvat aktiivisesti oman osaamisensa kehittämiseen. Kehityskeskustelussa jokaisella on mahdollisuus keskustella esimiehen kanssa henkilökohtaisista osaamistarpeista.
– Aliupseereille on tarjolla uusia, hienoja mahdollisuuksia sekä ulkomailla että kotimaassa. Näihin tehtäviin kannattaa hankkia valmiuksia jo etukäteen. Naton myötä aliupseereilla on laajempi mahdollisuus erilaisten koulutusten suorittamiseen ulkomailla.
Kielitaito ja erilaisten kulttuurien ymmärtäminen ovat koulutuspäällikön mukaan tärkeitä asioita. Vaikka jatkossa aliupseerien koulutusjärjestelmään sisältyy englannin kielen opiskelua, koulutuspäällikkö kannustaa aliupseereita myös omaehtoisiin kieliopintoihin.
– Monet tulevat tehtävät edellyttävät hyvää englannin kielen taitoa. Jokaisen on hyvä tietää, mitkä ovat niitä englannin kielen vaatimuksia, mitkä omassa tehtävässä ovat tarpeen. Hankkikaa sellainen englannin kielen taito, mikä mahdollistaa arjessa yhteistoiminnan kansainvälisten joukkojen kanssa.
Koulutuspäällikkö kannustaa aliupseereita osallistumaan koulutuksiin ja harjoituksiin ja vertailemaan kokemuksia koti- ja ulkomaisten kollegojen kanssa.
– Lähtekää avoimin mielin mukaan kansainvälisiin harjoituksiin, operaatioihin ja Nato-tehtäviin. Kenttäkouluttajillekin on lähes jokaisessa joukko-osastossa mahdollista tavata ja toimia yhdessä ulkomaisten kollegojen kanssa.
Saatat olla kiinnostunut myös näistä
-
Helvettiin ja takaisin
Palautuminen on työelämätaito. Tilanteesta kuin tilanteesta on mahdollista selvitä, vaikka joutuisi käymään läpi helvetin. On tärkeää tunnistaa oma ylikuormitustila ja reagoida ajoissa.
-
Puolustusvoimien henkilöstöstrategian uudet linjaukset
Puolustusvoimien tavoitteena on turvata määrältään, laadultaan ja tahdoltaan riittävä henkilöstö, joka varmistaa Puolustusvoimille annettujen tehtävien toteuttamisen kaikissa valmiustiloissa niin kotimaassa kuin ulkomaillakin.
-
Hakeutumisen haasteet
Puolustusvoimien kansainvälinen toiminta on aktiivista. Yksittäisten virkamiesten kyky yhteistoimintaa ulkomaisten toimijoiden kanssa testataan kuukausittain. Kansainvälinen yhteistyö on tärkeää, sillä tietotaidon vaihto sekä toimintatapojen vertailu kehittävät yksilöitä ja samalla organisaatiota.