Siirry sisältöön

Aliupseerien tehtävä- ja koulutuspolku

Aliupseerit tekevät monipuolista työtä oman erityisosaamisensa mukaisissa tehtävissä. Perusta omalle osaamiselle on hankittu ensimmäisen ja toiseen asteen koulutuksessa, varusmiespalveluksessa Puolustusvoimissa tai Rajavartiolaitoksessa sekä mahdollisesti sopimussotilaana hankitulla kokemuksella.

Aliupseerin työuran aikana osaamisen kehittäminen  tapahtuu täydennyskoulutuksen kautta. Nykyistä koulutusjärjestelmää on harjoiteltu hyvän matkaa nyt kolmatta vuotta. Koulutusjärjestelmän rakenne on vakiintunut perus-, yleis- ja mestaritason opintokokonaisuuksiksi. Opintokokonaisuuksien sisältö ja tavoitteet tarkennetaan säännöllisesti Puolustusvoimien tarpeen mukaan.

Vastuu aliupseerien osaamisen kehittämisen suunnittelussa on ensisijaisesti hallintoyksiköissä. On äärimmäisen tärkeää jokaisessa puolustushaarassa tunnistaa, millä aloilla aliupseerit palvelevat ja minkälaisissa tehtävissä. Eri tehtävätasoilla on erilaisia osaamisvaatimuksia ja jokaisen taistelijan osaamisen vaatimuksiin vastaamiseen tulee olla keinot kehittämisen tukena. Tulee siis pystyä vastaamaan kysymykseen ”Mitä osaamista hallintoyksiköissä tarvitaan 1 – 5 vuoden aikavälillä”.

Merivoimien malli

Tehtävä- ja koulutuspolkuajattelussa Merivoimat on tehnyt loistavaa työtä miettiessään Merivoimissa palvelevien aliupseerien tehtävä- ja koulutuspolkumalleja. Toivottavasi tämän mallin kaltainen prosessiohjaus saa kunnolla tuulta purjeisiin. Aliupseerien tehtäväkenttä jakaantuu pienempiin tehtäväaloihin (erikoisalat, toimialat, aselajit yms.), joihin kuvataan tehtäväalakohtaisia tehtävä- ja koulutuspolkuja. Tehtäväpolku kuvaa sitä, minkälaisissa tehtävissä aliupseeri voi työskennellä uransa eri vaiheissa. Koulutuspolku kuvaa sitä, miten osaamista kehitetään suhteessa tehtäväpolkuun.

Useimmilla tehtäväaloilla tehtävä- ja koulutuspolkumalleja voidaan kuvata perustasolta mestaritasoon asti. Ihan kaikkien tehtäväalojen polut eivät ulotu mestaritasolle asti. Suunnitelmallisen organisaation tarpeeseen perustuvan osaamisen kehittämisen ja henkilöstösuunnittelun kautta mestaritason tehtäviin voi siirtyä toiselle tehtäväalalle.

Työpaikkaohjaajat

Tehtävä- ja koulutuspolut palvelevat loistavasti hallintoyksiköiden ja yksittäisten aliupseerien henkilöstö- ja koulutussuunnittelua. Työpaikkaohjaajien rooli ja tehtävät korostuvat aliupseerien osaamisen kehittämisen kartoittamisessa. Henkilöstö ja esimiehet tarvitsevat työpaikkaohjaajaorganisaation tukea koulutukseen, perehdytykseen ja työssä oppimiseen liittyvissä asioissa. Työpaikkaohjaajat tulee ottaa osaksi aliupseerien osaamisen kehittämisen suunnittelua ja koulutushallintoa. Työpaikkaohjaajat ovat erinomainen tuki ja lisäresurssi työyksikkötasolla.

Terho Eironen

Valtakunnallinen pääluottamusmies

Kuva: Riku Rissanen

  • Aliupseerit henkilöstöalan koulutuksessa

    Henkilöstöalan täydentävien opintojen tavoitteena ovat johtamis- ja hallintojärjestelmän kehittäminen, toimintakulttuurin kehittäminen oppivan organisaation ja jatkuvan oppimisen periaatteiden mukaisesti. Lisäksi tavoitteena on kehittää henkilöstövoimavaroja ja työyhteisön tilaa vastaamaan tulevaisuuden vaatimuksia.

  • Kun loukkaannut työtehtävissä

    Suomessa tapahtuu yli 100 000 työtapaturmaa vuodessa. Näistä reilu 80 prosenttia sattuu työtehtävissä ja 20 prosenttia kodin ja työpaikan välisillä matkoilla.

  • Oletko jäämässä eläkkeelle?

    Kun eläkeikäsi lähestyy, käy tutustumassa Kevan sotilaseläkesivuihin. Sivuilla on tietoa muun muassa eroamisiästä ja eläkkeen määrään vaikuttavista asioista. Omat eläketietosi -palvelusta löydät omaa eläkettäsi koskevia tietoja. Voit jättää oman eläkehakemuksesi palvelussa. Muistathan ilmoittaa eläkkeelle jäämisestäsi jo etukäteen Aliupseeriliiton toimistolle.