Mestari piti lippujuhlapäivän järjestyksessä
”Kunnossapitomestarin tärkeimpiä ominaisuuksia ovat paineensietokyky, organisointikyky ja joustavuus. Kokonaisuudet ja prosessit tulee hahmottaa hyvin ja koko toimintaketju tulee tuntea tarkkaan. Asiat tulee pystyä laittamaan nopeasti tärkeysjärjestykseen. Myös kommunikointitaidot ovat tärkeitä.”
Kunnossapitomestari ylikersantti Juha Mustajärvi (33) johtaa Kaartin jääkärirykmentin huoltokeskuksen kuljetuskeskuksen ajoneuvojoukkueiden johtajia päivittäisessä työssä liittyen ajoneuvojen kunnossapitoon.
– Minulla on alaisena viisi joukkueenjohtajaa joiden kanssa käyn kehityskeskustelut. Esimiehenä annan heille tehtäviä ja ohjaan heitä töissä. Olen ensimmäinen jolta tullaan kysymään neuvoja esimerkiksi tekniikkaan liittyen.
Mustajärvellä on vastuullaan myös yksi ajoneuvojoukkue, jossa on 81 ajoneuvoa. Toiminnallisesti vilkkaan varuskunnan kuljetusjärjestelyt vaativat melkoista organisaatiokykyä.
– Kaartin jääkärirykmentin kuljetuskeskus tukee pääkaupunkiseudun joukkoja ja pääesikuntaa. Meidän kalustomme on koko ajan liikenteessä. Tehtävämme on pitää ne aina oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja liikenneturvallisessa kunnossa. Tämä liittyy myös valmiudelliseen tehtävään.
Merkittävä osa Mustajärven työtä kuluu yhteistyökumppanien kanssa asioidessa. Hän työskentelee kunnossapitoasioissa esimerkiksi Millogin, Logistiikkalaitoksen ja Scanian edustajien kanssa.
Yllätyksiä ja suuria haasteita
Pääkaupunki toimintaympäristönä pitää sisällään mahdollisuuden jatkuviin yllätyksiin ja suuriin haasteisiin. Kun Mustajärvi palasi joululomalta tammikuussa 2017 hän totesi, että hänet oli nimitetty lippujuhlapäivän valtakunnallisen paraatin liikennepäälliköksi. Valtakunnallisesti näkyvä ja erittäin vaativa tehtävä oli miehelle kunnia-asia. Paraatin valmisteluihin meni koko alkuvuosi.
– Tehtäväni oli suunnitella ja toteuttaa kaikki tapahtumaan liittyvät kuljetukset ja saatot. Tehtävä oli monipuolinen, erittäin haastava ja opettavainen. Päällimmäisenä järjestelyistä jäi mieleeni yhteistyö Helsingin kaupungin ja muiden tahojen kanssa. Saimme kumppanien kanssa rakennettua luottamukselliset suhteet ja asiat rupesivat nopeasti sujumaan.
Liikenteeseen liittyvissä järjestelyissä oli tuhansia pienempiä ja isompia asioita hoidettavaksi. Yllätyksiäkin tuli. Ihan viime hetkellä ennen juhlapäivää Helsingin rakennusvirasto ilmoitti, että erään käyttöön suunnitellun sillan kantavuus ei riitä kaikille paraatiin osallistuvalle kalustolle. Virasto kielsi välittömästi sillan käytön ohimarssiin.
– Meillä ei ollut vaihtoehtoja. Televisioitava paraati oli suunniteltu kulkevaksi tuosta kohtaa. Presidentti oli suunniteltu vastaanottamaan ohimarssia tuolle reitille. Meidän vaan tuli saada silta tuettua niin, että siitä päästäisiin yli. Ja näin sitten loppujen lopuksi tapahtuikin.
Mustajärvi korostaa, että tällaiset ponnistukset ovat aina ryhmätyötä.
– En olisi yksin pärjännyt tässä tehtävässä. Tällä kertaa minulla oli apuna kolme muuta aliupseeria, ylikersantti Jari-Matti Pulkkinen, ylikersantti Juho Mattila ja ylikersantti Markku Halmesaari. Ilman heitä paraati ei olisi onnistunut meidän osaltamme niin hyvin kuin se onnistui.
Kuljetuskeskus vastasi myös Presidentti Koiviston hautajaisten kuljetusjärjestelyistä. Koko Kuljetuskeskuksen henkilöstö oli kiinni järjestelyissä. Mustajärvi ei päässyt tuohon historialliseen tapahtumaan mukaan. Hän oli tuolloin sotaharjoituksessa.
Kuljetusala on geeneissä
Kuljetusala kulkee Mustajärven geeneissä. Hän on nuoresta miehestä lähtien työskennellyt perheyrityksessä.
– Olen koulutukseltani raskaan kaluston asentaja. Olin siviilissä kaksi vuotta pikahuoltomekaanikkona ja noin 3 vuotta linja-auton kuljettajana ja asentajana ennen kuin siirryin puolustusvoimien palvelukseen.
Mustajärven ura puolustusvoimissa alkoi vuonna 2009 maakalustoaliupseerina Utin jääkärirykmentissä, helikopteripataljoonassa. Siellä hän pääsi työskentelemään helikopterien ylläpitoon ja huoltoon liittyvien laitteiden kanssa. Vastuualueeseen kuului myös helikopteripataljoonan ajoneuvokalusto.
– Utista siirryin vuonna 2011 silloiseen Etelä-Suomen huoltorykmentin kuljetuskeskukseen joukkueen varajohtajan tehtävään. Ehdin olla siinä vain puoli vuotta ennen kun ylenin joukkueenjohtajaksi. Tässä työssä oli paljon uutta kalustoa ja sain tehdä käsilläni työtä. Pääsin tuolloin vähän enemmän omaa koulutustani vastaavaan työhön.
Vuonna 2015 huoltorykmentti siirtyi puolustusvoimauudistuksen myötä kokonaisuudessaan Kaartin jääkärirykmentin kuljetuskeskukseksi. Vuoden 2017 alussa Mustajärvi siirtyi nykyiseen kunnossapitomestarin tehtävään.
Kohti uusia haasteita
Mustajärvi toivoo, että aliupseereille avautuu tulevaisuudessa yhä haastavampia tehtäviä myös kuljetusalalla. Kuljetusalan ammattilainen haluaa kehittyä työssään.
– Haluan kehittyä nimenomaan kuljetuspuolen ammattilaisena. Tämä tehtävä vie melko mielenkiintoisiin paikkoihin ja tilanteisiin. Samanlaista en välttämättä pääse kokemaan muissa aselajeissa. Me sotilaathan voimme vaihtaa vaikka aselajia.
Esimerkiksi logistiikkalaitos voisi tarjota kuljetusalan ammattilaiselle mielenkiintoisia tehtäviä. Mustajärvi kannustaa kollegoitaan kouluttautumaan ja kehittymään työssään.
– Koulutus on tärkeää. Kurssien sisällöt eivät aina vastaa täysin oman tehtävän sisältöä. Koulutus avaa kuitenkin aina uusia mahdollisuuksia. Ilman koulutusta ja asianmukaisia lupia ja lisenssejä ei pysty työtä hoitamaan.
Kansainväliset tehtävät ovat Mustajärven mukaan yksi hyvä mahdollisuus sotilaan ammattitaidon kehittämiseen. Kuljetusupseerin tehtävä Afganistanissa oli positiivinen kokemus ja hän lähtee mielellään uudelleenkin kansainvälisiin tehtäviin.
– Kansainväliset tehtävät avartavat omaa näkemystä erilaisista tehtävistä ja prosesseista. Kokemus tuo myös kotimaan tehtäviin uusia toimintamalleja. Näen että ulkomailla työskentely kuuluu sotilaan elämään. Minulla se tarkoittaa käytännössä sitä, että jos lähden ulkomaille, lähden sinne tuottamaan palveluja omille joukoille – suomalaisille sotilaille. Ihan yhtä lailla palvelemme siellä isänmaata.
Saatat olla kiinnostunut myös näistä
-
Ylikersantti Hartikaisesta Vuoden urheilija
Ylikersantti Toni Hartikainen (33) on Aliupseeriliiton vuoden 2020 urheilija. Pitkään amerikkalaista jalkapalloa pelannut Hartikainen oli mukana viemässä oman joukkueensa Kuopion Steelersin SM-voittoon viime vuonna.
-
Sotilasmestarit aliupseeriston kärjessä
Maasotakoulu isännöi ensimmäisiä sotilasmestarien neuvottelupäiviä tammikuussa. Puolustusvoimissa työskentelee tällä hetkellä 54 sotilasmestaria. He työskentelevät muun muassa yksikön vääpeleinä, vartioston johtajina, valvontajohtajina sekä muissa päällikkö- ja asiantuntijatehtävissä.
-
Henkilöstöalalta pääluottamusmieheksi
Vääpeli Jussi Niemi (41) aloitti Ilmavoimien pääluottamusmiehenä vuoden alussa. Niemi siirtyi pääluottamusmieheksi aliupseerien henkilöstöasioiden hoitajan tehtävästä.